Παρανοήσεις σχετικά με το storytelling

22 ΜΑΡ 2021
Παρανοήσεις σχετικά με το storytelling

Πολλές επιχειρήσεις αδυνατούν να αναγνωρίσουν την σημαντικότητα  του storytelling ως στρατηγικό εργαλείο επικοινωνίας και διαμόρφωσης της ταυτότητάς τους.  Οι συνήθεις λόγοι που επικαλούνται βασίζονται σε απλοποιημένες ή διαστρεβλωμένες αντιλήψεις σχετικά με αυτό. 

To storytelling είναι χρονοβόρο 

"Δεν έχουμε χρόνο να ξοδέψουμε στην ανάπτυξη αφηγήσεων”
“Γνωρίζουμε ότι είναι σημαντικό αλλά δεν έχουμε χρόνο”

Η δημιουργία ενός συστήματος αφηγήσεων και η αποτελεσματικότητα τους δεν είναι τόσο άμεσα όσο ένα εντυπωσιακό διαφημιστικό σποτ ή μία εξαιρετική φωτογραφία. Ωστόσο το κτίσιμο αξιών και βασικών ιδεών δεν γίνεται επίσης αστραπιαία. Στην εποχή του εκκωφαντικού διαφημιστικού θορύβου, το κάθε brand θα πρέπει να επιδιώκει να γίνει η μουσική, δηλαδή, εκείνο το μήνυμα που θα ξεχωρίζει αλλά και θα μπορεί να συνδεθεί με τον καταναλωτή σε επίπεδο συναισθημάτων και ιδεών. Αυτό είναι που πετυχαίνει το storytelling. 

 

To  storytelling είναι παραμύθια

Οι επιχειρηματικές αφηγήσεις όσο δημιουργικές κι αν είναι δεν πρέπει ποτέ να επικοινωνούν κάτι που δεν είναι το brand. Αντίθετα οι αφηγήσεις πρέπει να μεταφέρουν ιδέες και αξίες που υποστηρίζουν τα brands. Μάλιστα, σε στρατηγικό επίπεδο, η διαδικασία δημιουργίας ενός συστήματος ιστοριών, μπορεί να εντοπίσει τις αδυναμίες ενός brand και να δημιουργήσει το περιβάλλον στο οποίο θα αναπτυχθούν ιστορίες που θα υποστηρίζουν τις ιδέες και τις αξίες τους αναδεικνύοντας την μοναδική τους ταυτότητα

 

Το storytelling  δεν είναι για την δική μου επιχείρηση

“Οι ιστορίες ανήκουν στο επίπεδο της διασκέδασης και του θεάματος και η εταιρία μας δεν έχει τις ειδικές ικανότητες που χρειάζονται.”
Η αλήθεια είναι ότι ο κάθε brand έχει μια εμπνευσμένη ιστορία να πει. Εκείνο που πολλές επιχειρήσεις αδυνατούν να κάνουν είναι να τις εντοπίσουν και να τις αναδείξουν με τον κατάλληλο τρόπο.      

 

To storytelling μπορεί να χρησιμοποιηθεί ανήθικα

“ Η λανθασμένη χρήση των ιστοριών μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να εξαναγκάσει, να χειραγωγήσει και τελικά να κερδίσει κάποιον αντί να του μεταφέρει σοφία και να αφήσει στον ακροατή να κρίνει και να πάρει τις δικές του αποφάσεις”
Πράγματι τέτοια χρήση των ιστοριών την συναντούμε στην επιχειρηματική επικοινωνία. Για παράδειγμα στις διαφημίσεις που παρουσιάζουν ουτοπικές καταστάσεις με σκοπό να “αναγκάσουν” τον ακροατή να ταυτιστεί με αυτές. Όταν οι ιστορίες επιδιώκουν να ξεγελούν ή να εξωραΐζουν υπερβολικά υπηρεσίες και προϊόντα ή να επικοινωνήσουν ιδέες και αξίες που τελικά δεν αντιπροσωπεύουν το brand τότε έχουν εντελώς αντίθετα αποτελέσματα από εκείνα που επιδιώκονται. 

 

Το storytelling μπορεί να κάνει τα brands ευάλωτα

“Η αφήγηση μιας προσωπικής ιστορίας του επιχειρηματία μπορεί να τον κάνει να φαίνεται αδύναμος και ευάλωτος τσαλακώνοντας την εικόνα του.
Οι εργαζόμενοι, οι συνεργάτες και οι πελάτες θέλουν να συνεργάζονται με επιχειρήσεις που έχουν έναν αυθεντικό χαρακτήρα. Κανείς δεν συνεργάζεται με κάποιον, ή δεν αγοράζει προϊόντα μιας επιχείρησης η οποία φαίνεται απόμακρη και τελικά δεν την εμπιστεύεται. 

 

Γιώργος Γκέκας | Strategic branding & storytelling 
Χρειάζεστε βοήθεια να αναπτύξετε το brand σας στο νέο περιβάλλον;  Επικοινωνείστε μαζί μας.

Εμπνευσμένο από άρθρο της  Esther Choy / Forbes
Artwork by CHARACTERS