Συνεργασία με τον εκδοτικό οίκο ΣΤΟΧΑΣΤΗΣ

05 ΑΠΡ 2017
Συνεργασία με τον εκδοτικό οίκο ΣΤΟΧΑΣΤΗΣ

Με ιδιαίτερη χαρά και τιμή υποδεχόμαστε στο CHARACTERS τον εκδοτικό οικο ΣΤΟΧΑΣΤΗΣ. Υιοθετόντας κοινές αξίες, θα υποστηρίζει τις δράσεις μας προσφέροντας βιβλία από τον εξαιρετικό του κατάλογό.

Λίγα λόγια για τον ΣΤΟΧΑΣΤΗ:

Ο «Στοχαστής» δημιουργήθηκε ένα χρόνο μετά το πραξικόπημα της 21ης Απριλίου 1967, από τον Λουκά Αξελό και τη Δάφνη Παπασηλιοπούλου και πλαισιώνεται ακόμη και σήμερα από μιαν ομάδα νέων ανθρώπων που τους ένωναν κοινές ιδέες και στόχοι.  Για τους ιδρυτές των εκδόσεων, σαφές από την πρώτη στιγμή υπήρξε το γεγονός ότι η επιλογή τους αυτή ήταν κυρίως «προϊόν» πολιτικής και πολιτισμικής αντίδρασης στην τότε πολιτική κατάσταση αλλά και τα πολιτισμικά κρατούντα, παρά μια εκδοτική επιλογή εμπορικού χαρακτήρα. 

Ο πρώτος χρόνος αναλώθηκε στην ανίχνευση των προς έκδοσιν έργων και στην προετοιμασία των δύο πρώτων βιβλίων· των Κειμένων του Ρήγα Βελεστινλή και της Δοκιμασίας. Οι μάγισσες του Σάλεμ του Άρθουρ Μίλλερ. Το δεύτερο, αν και στοιχειοθετημένο, δεν κυκλοφόρησε ποτέ. Έτσι, τυπικά, οι εκδόσεις εμφανίζονται το 1969, με πρώτο τους βιβλίο τα Κείμενα του Ρήγα. Η αφετηριακή αυτή επιλογή καθόρισε τον «λόγο ύπαρξης» του «Στοχαστή», τον σφράγισε και τον σφραγίζει ακόμα και σήμερα, γι’ αυτό και οι μετέπειτα επιλογές του για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα υπήρξαν διακριτά πολιτικές, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η φιλολογική αρτιότητα και η αισθητική επάρκεια των εκδιδόμενων τίτλων δεν υπήρξαν αφετηριακό του μέλημα. 

Ο «Στοχαστής» από τα πρώτα του βήματα στηρίχθηκε στην άποψη ότι όποιος αποδοκιμάζει συλλήβδην το παρελθόν καθίσταται ανίκανος στο να αντιμετωπίσει τα καθήκοντα του παρόντος. Γι’ αυτό και μέλημά του στάθηκε η προσπάθεια κριτικού δοσίματος αυτού που εθεωρείτο αναγκαίο από το «παλιό» και ικανό από το «καινούργιο». Στην βάση αυτής της λογικής, αρχικά ανέπτυξε δραστηριότητα στον χώρο του δοκιμίου, της ιστορίας και της λογοτεχνίας, ελληνικής και ξένης.
 
Στην συνέχεια, τα ενδιαφέροντά του διευρύνθηκαν ιδιαίτερα στο χώρο της ταξιδιωτικής φιλολογίας, όπου και δημιούργησε μια πολύ αξιόλογη και πλούσια σειρά Ταξιδιών - Ανακαλύψεων, στηριγμένη στα αυθεντικά πρωτότυπα κείμενα και ενισχυμένη με πληθωρικό υλικό στήριξης και κατατοπιστική βιβλιογραφία. Έχοντας διανύσει μια διαδρομή 30 ετών και με δεκάδες τίτλους στο ενεργητικό της, η σειρά αυτή είναι, ίσως, η μόνη συστηματική σειρά του είδους που κυκλοφορεί σε όλη την Ευρώπη.

Μια ακόμη προσπάθεια, είναι αυτή του σχηματισμού μιας Βασικής Βιβλιοθήκης που συγκροτείται τόσο με έργα, σημαντικά στην εξέλιξη της ανθρώπινης σκέψης, όσο και με σύγχρονα κείμενα που διερευνούν σημαντικά ζητήματα και που ανταποκρίνονται σε αυστηρές επιστημονικές προδιαγραφές, όπως η έκδοση των τριών τόμων των Βασικών Γραμμών της Κριτικής της Πολιτικής Οικονομίας (Grundrisse) του Καρλ Μαρξ, της Δημοκρατίας στην Αμερική του Αλέξη ντε Τοκβίλ, των Η Άλωση της Κωνσταντινούπολης το 1204 και Η Καταστροφή της Ελληνικής Αυτοκρατορίας το 1453 του Σερ Έντουιν Πήαρς, του Ρήγα Βελεστινλή του Λουκά Αξελού και της Ιστορίας του Πολιτισμού στην Ευρώπη του Φρανσουά Γκιζό, είναι – ίσως ένα απτό δείγμα της οπτικής μας. 


Παράλειψη θα ήταν να μην τονιστεί η για πρώτη φορά  στα ελληνικά δεδομένα δημιουργία ευρείας και συστηματικής οικολογικής σειράς, που ξεκίνησε το 1986 με έργα των Μιχάλη Μοδινού, Λεωνίδα Λουλούδη, Γιάννη Σχίζα και άλλων και συνεχίζεται ως τις μέρες μας έχοντας στο ενεργητικό της σημαντικό αριθμό βιβλίων που καλύπτονται από τους  διακριτικούς τίτλους Οικολογία - Οικογεωγραφία και Αγροτική Οικονομία. Τελευταία, αλλά όχι και μικρότερη πρωτοβουλία αποτελεί η έκδοση του περιοδικού Τετράδια Πολιτικού Διαλόγου Έρευνας και Κριτικής.


Οι δεκαετίες που πέρασαν, σηματοδότησαν ραγδαίες εξελίξεις στο χώρο του βιβλίου και δεν άφησαν αλώβητο κανένα.    Η εντυπωσιακή ανάπτυξη της παραδοσιακής ελληνικής βιβλιοπαραγωγής και τα νέα ζητήματα που προέκυψαν από την εισβολή των νέων τεχνολογιών και των οπτικοακουστικών ΜΜΕ, είναι γεγονός και αποτυπώνονται στη συγκέντρωση και συγκεκριμενοποίηση του μεγαλύτερου μέρους της εκδοτικής παραγωγής. Αυτό, άλλωστε, αποτελεί την κυρίαρχη εκδοχή στους περισσότερους κλάδους της βιομηχανίας των ΜΜΕ.

Όμως στη βιβλιοπαραγωγή τα πράγματα είναι κάπως διαφορετικά. Γιατί το κάθε βιβλίο αποτελεί ένα μοναδικό επίτευγμα που μπορεί να αποτελέσει και ένα μοναδικό εκδοτικό επίτευγμα. Σε αυτήν τη «μικρή διαφορά με τις μεγάλες συνέπειες», εξακολουθεί να στηρίζει το πρόγραμμα και την πορεία του ο «Στοχαστής», υπολογίζοντας στην πολιτισμική, πολιτική, κοινωνική, αισθητική και ηθική αξία που κουβαλάει μέσα του το βιβλίο ως κατ’ εξοχήν νοητικό - διαχρονικό πολιτισμικό αγαθό, συμπορευόμενος με τον σκληρό εκείνο πυρήνα του αναγνωστικού κοινού, που γνωρίζει, μέσα από την εμπειρία του πλέον, ότι μπορεί να συλλογάται καλά, μόνον όταν συλλογάται ελεύθερα.